تفاوت بین پروتئین وی (whey) و گینر چیست؟

تفاوت بین پروتئین وی (whey) و گینر چیست؟

مصرف مکمل های ورزشی برای مقاصد مختلف در رشته های ورزشی گوناگون رایج است. این مکمل ها برای عضله سازی ، افزایش وزنو حجم عضلات،افزایش قدرت تمرین،افزایش سرعت ریکاوری و کاهش سطح چربیهای بدن مورد استفاده قرار می گیرند.پروتئین وی وگینرها جزء رایج ترین مکمل هایی هستند که اکثر ورزشکاران از آنها استفاده می کنند. اینکه پروتئین وی و گینر چه تفاوتی باهم دارندیکی از سوالات شایعی است که بسیاری از ورزشکاران به درستی پاسخ آن را نمی دانند. اگر برای شما هم این سوال پیش آمده در ادامهمقاله با ما همراه باشید.

تعریف پروتئین whey

پروتئین وی یکی از محصولات فرعی تولید پنیر است که حاوی انواع مختلفی از پروتئین ها مانند لاکتوآلبومین ، بتا لاکتوگلوبولین و برخیترکیبات دیگر است.پروتئین وی با تحت تاثیر قراردادن شیر با آنزیم هایی که آنرا به کازئین تبدیل می کنند، تولید می شود. این نوع ازپروتئین وی ، وی کنسانتره است که حاوی لاکتوز و چربی استاز این مرحله به بعد با پردازش بیشتر پروتئین وی ،  وی ایزوله وهیدرولیزات بدست می آید.پروتئین وی حاوی BCAA ، لاکتور و مقداری چربی است که براساس نوع آن مقدار آنها متفاوت است. بهعنوان مثال وی کنسانتره حاوی لاکتور است و وی ایزوله بیشتر حاوی BCAA است.

پروتئین وی زود هضم و زود جذب است و منافع فراوانی برای بدن دارد از جمله اینکه عضله سازی را در بدن افزایش می دهد ، ریکاوریرا تسریع می کند و درد عضلانی ناشی از ورزش های سنگین را کاهش می دهد.

تعریف گینر

گینر مکملی است که حاوی پروتئین وی ، کازئین ، کربوهیدرات و چربی است. برخی از شرکت ها به ترکیب گینر ویتامین ها ، مینرالها وکراتین نیز اضافه می کنند.تفاوت کلیدی مکمل گینر با پروتئین وی دریافت کالری بالاتر با این مکمل است که بیشتر برای افزایش وزنورزشکاران مورد مصرف قرار می گیرد.

برای تهیه گینر ابتدا شیر به پروتئین وی تبدیل می شود سپس دکستروز ، مالتودکستروز یا پودر ذرت به آن اضافه می شود. این ۳ مادهمنابع کربوهیدرات و کالری اضافی هستند که مکمل گینر ارائه می دهد. علاوه بر موارد فوق به مکمل های گینر منابع چربی نیز اضافه میشود که معمولا روغن بذر کتان مورد استفاده می گیرد. گینرها ممکن است حاوی BCAA باشند یا نباشند ولی محتوی مقادیر بالاییکربوهیدرات و چربی هستند.

Image.jpeg

تفاوت های عملی بین پروتئین وی و گینر

تفاوت در کالری

پروتئین وی در مقایسه با گینر از نظر کالری بسیار پایین تر است. پروتئین وی در هر سروینگ ۱۰۰ تا ۱۳۰ کالری دارد ولی گینر ممکناست در هر سروینگ ۳۵۰ تا ۱۲۰۰ کالری داشته باشد.

گینرها علاوه بر ورزشکاران برای افرادی مفیدند که به شدت لاغرند و به سختی وزن می گیرند. دریافت کالری بالا به این افراد کمک میکنند که راحت تر به وزن مورد نظر خودشان برسند.

تفاوت در جذب

پروتئین وی یک پروتئین زودجذب است ولی گینر حاوی دو نوع پروتئین زودجذب و دیر جذب است. پروتئین وی باعث می شود عضلات شماسریع تر رشد کنند ولی به دلیل محتوای بیشتر، گینرها مکمل های ورزشی ارزشمندتری هستند.به عنوان مثال وقتی شما اولین مراحلبدنسازی را پشت سر می گذارید برای افزایش وزن و حجم نیازمند دریافت کالری بالاتری هستید که در این شرایط گینر مفیدتر ازپروتئین وی خواهد بود.

مکمل وی برای ریکاوری خوب است اما گینر برای ریکاوری و افزایش وزن و حجم مفید است. اگر پروتئین وی مصرف کنید برای دستیابیبه توده عضلانی بیشتر نیازمند دریافت کالریهای اضافی هستید. بنابراین باید مواد غذایی بیشتری مصرف کنید که ممکن است برایشما سخت باشد.در این مواقع اگر شما دوست ندارید حجم غذاهای دریافتی خودتان را افزایش دهید می توانید گینر استفاده کنید. افزایش توده عضلات با مصرف گینر به دلیل دارا بودن کالری بالاتر بسیار ساده تر خواهد بود.

تفاوت در عضله سازی

پروتئین وی معمولا حاوی BCAA است درحالیکه گینر حاوی کراتین ، BCAA ، ویتامین ها و مینرالهاست. بنابراین در مقایسه پروتئینوی و گینر می توان به جرات گفت که گینر تاثیر بیشتری بر رشد عضلات خواهد داشت.

کراتین موجود در گینر باعث افزایش توده عضلات شده و به روشهای مختلف رشد عضلات را تحریک می کند. کراتین باعث می شودانرژی بیشتری در سلولهای عضلانی ذخیره شود و توانایی بدن شما برای انجام تمرینات سخت تر را افزایش می دهد.کراتین موجود درگینر باعث تحریک ترشح هورمون رشد می شود که بدن را در حالت آنابولیک قرار داده و عضله سازی را افزایش می دهد.

Image_1.jpeg

تفاوت در تولید چربی

اگر بدون برنامه و بدون تحرک بدنی اقدام به مصرف گینر کنید حتما به دلیل دریافت کالری های اضافی دچار اضافه وزن خواهید شد. بنابراین افرادی لاغری که قصد اضافه وزن دارند می توانند از کالری های اضافی گینر استفاده کنند و ذخایر چربی را در بدن خودشانافزایش دهند.

در مقابل پروتئین وی حتی اگر به مقدار زیاد مصرف شود نمی تواند باعث افزایش ذخایر چربی شود زیرا دو سروینگ آن در نهایت ۲۰۰تا ۲۵۰ کالری فراهم خواهد کرد. درحالیکه دو سروینگ از گینر بطور متوسط ۱۲۰۰ کالری خواهد داشت که حدود ۶ برابر بیشتر ازپروتئین وی است.

تفاوت مخاطب هدف

گینرها جمعیت بسیار مشخصی را هدف قرار می دهند که عبارتند از افراد بسیار لاغر ، افراد بدنساز و وزنه بردار در فاز عضله سازی یاافراد مبتلا به بیماریهای متابولیک مانند مبتلایان به بیماری کرون. مصرف مکمل گینر برای این افراد فوق العاده مفید است .

مخاطبین هدف پروتئین وی بسیار وسیع تر هستند و شامل ورزشکاران ، وزنه بردارها ، افرادی که رژیم غذایی آنها حاوی مقدار کافیپروتئین نیست ، افراد پرمشغله ، وزنه برداران در هر دو فاز عضله سازی و کات و حتی افراد عادی است.پروتئین وی بسیار تطبیق پذیراست بنابراین شما می توانید آنرا با هرنوع رژیم یا سبک زندگی ترکیب کنید. اما گینر را باید با دقت بیشتری مصرف کنید.

سخن پایانی:

در جمع بندی مطالب فوق باید گفت که افراد باید براساس اهداف ورزشی خود  پروتئین وی یا  گینر را انتخاب کنند. گینرها با دارا بودنکربوهیدرات ترشح انسولین را افزایش داده و باعث تجمع چربی های ناخواسته در بدن می شوند . در حالیکه پروتئین وی فقط نیازهایبدن را با فراهم کردن پروتئین خالص برطرف می کند. بنابراین اگر هدف شما تولید عضله و افزایش قدرت است بهتر است پروتین وی را بهجای گینر استفاده کنید.درنهایت هریک از این مکمل ها را فقط باید با مشورت مربی یا پزشک مصرف کنید تا به بهترین نتیجه ممکندست یابید.

منبع: haveafitday.com

منصرف شدن

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده است *


راهنمایی و پشتیبانی